ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

لوشینی به «جزیره شفا» مشهور است

  • کد خبر: ۷۵۴۱۴
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
لوشینی به «جزیره شفا» مشهور است
لوشینی یک جزیره در شمال دریای آدریاتیک است. این جزیره و جزیره کرس زمانی با هم یک جزیره به‌شمار می‌آمدند اما توسط یک کانال که بعدها ساخته‌شد این دو از هم جدا شدند و اکنون توسط یک پل در شهر اوسور به یکدیگر متصل‌اند.

ریحانه صادقی | شهرآرانیوز، لوشینی، معروف به «جزیره شفا»، جزیره‌ای در خلیج کوارنر کرواسی در شمال دریای آدریاتیک است که پیشینه‌ای طولانی در حوزه سلامت و تندرستی دارد. به لطف رشته‌کوه‌های اوچکا که ساحل و جزایر منطقه را از گزند باد‌های سرد شمالی مصون نگاه می‌دارند، خلیج کوارنر به یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای حوزه آدریاتیک تبدیل شده است.

این خرداقلیم (microclimate؛ مجموعه‌ای از شرایط اتمسفری محلی متفاوت از شرایط اتمسفری مناطق اطراف) خاص امروزه به «تأثیر کوارنر» معروف است که خاصیت شفابخشی طبیعی دارد. نزدیک به ۲۶۰۰ ساعت تابش نور آفتاب در سال، کیفیت و فشار زیاد هوا، ریزگرد‌های (هواپخش‌های) شفابخش برآمده از دریا و تراکم زیاد نمک دریای آدریاتیک، این جزیره کروات را به محیطی عالی برای تجدید قوا و احیای سلامتی تبدیل کرده است.

آمبروز هاراچیک، گیاه‌شناس قرن ۱۹ اهل لوشینی، پس از تحقیق درباره موقعیت و وضعیت این جزیره به این نتیجه رسید که لوشینی دارای سالم‌ترین آب‌وهوا در سرتاسر امپراتوری اتریش‌ـ‌مجارستان است.

در سال ۱۸۹۲ دولت اتریش‌ـ‌مجارستان عنوان «اسپای طبیعی» را به شهر‌های مالی و وِلی لوشینی داد. ایرنا دلاکا، متخصص تاریخ‌شناسی لوشینی می‌گوید: «جزیره لوشینی به‌سبب ترکیب منحصربه‌فردی از هوای تمیز با رطوبت مطلوب و اشباع‌شده از ذرات نمک دریا و روغن‌های معطر، مکانی عالی است برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند.»

گردشگرانی که به این جزیره می‌روند، می‌توانند همراه با یک راهنما از باغ معطر لوشینی (Miomirisni otočki vrt) که در سال ۲۰۰۳ توسط ساندرا نیکولیش تأسیس شد، دیدن کنند. در این باغ تأثیر عطر‌ها و گیاهان پرطراوت با چشم‌انداز خیره‌کننده خلیج والدارک، یکی از خلیج‌های خوش‌منظره این جزیره، چندین‌برابر شده است و قدم‌زدن در آن مثل گذاشتن مرهمی عطرآگین بر روح است.

وضعیت اقلیمی خاص این جزیره موجب رشد گیاهانی با طعم و خواصی منحصربه‌فرد در این منطقه شده است که در ساخت انواع نوشیدنی‌های بومی استفاده می‌شوند. گردشگران می‌توانند مزه گیاهان معطر و دارویی جزیره را با آشامیدن نوشیدنی دست‌ساز این منطقه بچشند. این نوشیدنی سرشار از ویتامین سی و آهن، کاهش‌دهنده اضطراب و بهبوددهنده مزاج است.

بنا به باوری قدیمی، «travarica» (نوشیدنی گیاهی دیگری که در این منطقه تولید می‌شود) نیز کمک‌کننده هضم و ضدعفونی‌کننده زخم‌هاست و درد‌های عضلانی را تخفیف می‌دهد. نیکولیش یک نوشیدنی گیاهی اختصاصی نیز تولید می‌کند که از مخلوط ۱۵ گیاه بومی درست می‌شود و به گفته خودش ترکیبی سری دارد. چای لوشینی او نیز از ترکیبی از مریم‌گلی، رز وحشی و برگ‌های اکالیپتوس درست می‌شود.

با پیشینه‌ای که این جزیره در حوزه سلامت و تندرستی دارد، رفتن به اسپا در آن از باید‌ها محسوب می‌شود. میهمانان این جزیره می‌توانند در بوتیک هتل الحمرا و ویلای آگوستا، مجموعه‌ای تاریخی غرق در رنگ‌های سفالین و طلایی واقع در نزدیکی خلیج آرام چیکات در مالی لوشینی، از تجربه ماساژ و مدیتیشن با محصولات گیاهی طبیعی لذت ببرند.

میهمانان این هتل همچنین می‌توانند با شرکت در یک کارگاه دوساعته رایحه‌شناسی چیز‌های بسیاری درباره گیاهان مختلف این جزیره بیاموزند. در این کارگاه، میهمانان می‌توانند با انتخاب گیاهان مختلف، روغن‌های معطر خودشان را بسازند و از همان روغن‌های دست‌سازی که ساخته‌اند، برای گرفتن ماساژ در کابین‌های باغ‌ـ‌اسپای هتل استفاده کنند یا آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی با خود به خانه ببرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->